Benzine, Diesel of elektrisch voor uw stadsauto?

2021_MX-30_BSC_woman_interior_landscape_image_low_res

Benzine, diesel of elektrisch: er zijn veel soorten auto’s op de markt. Ontdek wat de beste stadsauto is in functie van uw behoeften.

Hybride, benzine, diesel of elektrisch... Met zo veel verschillende type aandrijvingen is het moeilijk te bepalen wat het beste is voor uw persoonlijke behoeftes en voorkeuren. Technisch gezien is geen enkele keuze verkeerd, het ideale motortype hangt af van hoe u rijdt, uw omgeving, de afstand die u dagelijks aflegt en uw budget. Want het is een veelvoorkomende vraag: “wat is goedkoper benzine of elektrisch?”  Wij maken de afweging van elk Mazda motortype.

 

EEN DIESELMOTOR IS IDEAAL VOOR LANGE AFSTANDEN

Een dieselmotor is bijna niet te kloppen op lange afstanden, maar moet wel de duimen leggen voor een benzinemotor voor kortere afstanden. Waarom is dat? Het duurt even voor een dieselmotor op temperatuur komt en efficiënt brandstof verwerkt. In een stedelijke omgeving zal een diesel, omdat u kortere afstanden aflegt, meestal niet volledig opwarmen.

Als u meer dan 25.000 kilometer per jaar rijdt en weinig korte afstanden moet afleggen, dan is een model met een dieselmotor iets wat u kan overwegen.  Op lange afstanden verbruikt een dieselmotor minder liters brandstof vergeleken met benzine.

Daarnaast is het belangrijk om regelmatig langere trajecten aan hogere snelheden te rijden zodat de motor op bedrijfstemperatuur kan komen. Zo blijf je verzekerd van een schone motor met optimale verbranding.

Mazda was zich bewust van de inspanningen die moesten worden geleverd op vlak van emissies en heeft de oorzaak van dit probleem rechtstreeks aangepakt door de Skyactiv-D dieselmotor te ontwikkelen. Dankzij een efficiëntere verbranding beperkt deze motor zijn uitstoot en blijft het vermogen gelijk.

 

EEN BENZINEMOTOR: DE MEEST VOOR DE HAND LIGGENDE KEUZE IN EEN STADSAUTO

Als u de vergelijking maakt met een dieselmotor, die efficiënt is op lange afstanden, dan is benzine de meest logische keuze voor kortere afstanden of ritten in de stad. Ook al verbruikt een benzinemotor relatief meer brandstof dan een diesel, voor korte ritten (minder dan 25 km) is het de efficiëntere optie.

Mazda onderscheidt zich van andere autofabrikanten met zijn gekende e-Skyactiv X-motor, de enige verbrandingsmotor die de kwaliteiten van een benzinemotor (lagere uitstoot en minder decibels) combineert met de kwaliteiten van een dieselmotor (efficiënt brandstofverbruik).

 

DE HYBRIDE AUTO: OM UW UITSTOOT TE BEPERKEN

Mazda M Hybrid is een zogeheten "mild hybrid" systeem, ontwikkeld door Mazda, dat zowel de milieuprestaties als het rijplezier optimaliseert zonder toepassing van een groot, zwaar en kostbaar hybridesysteem. Kinetische energie die tijdens het remmen vrijkomt wordt met dit systeem opgevangen en in een accu opgeslagen. Vervolgens ondersteunt die energie de elektronica aan boord en de verbrandingsmotor bij het vertrekken, accelereren en rijden. Ideaal dus voor stadsritten waarbij u vaak moet remmen en optrekken. Zonder dat u het merkt blijft uw brandstofverbruik laag en verloopt uw rit uitzonderlijk soepel.  

Daarbovenop heeft een mild hybrid wagen, in tegenstelling tot de 100% elektrische auto, geen aansluiting op een elektriciteitsbron nodig en zijn ze doorgaans betaalbaarder dan elektrische modellen.

 

ELEKTRISCH RIJDEN: HET BESTE VAN TWEE WERELDEN

Een elektrische auto is geschikt voor zowel korte ritten als lange afstanden, start en accelereert vlot. Een elektrische aandrijving moet niet inboeten aan kracht en soepelheid als u vergelijkt met een diesel- of benzinemotor. Daarbovenop produceert u geen uitstoot tijdens het rijden.

Jaar na jaar evolueren batterijen van elektrische wagens zodat hun actieradius mettertijd groter wordt. De huidige 100% elektrische Mazda MX-30 biedt een actieradius van ongeveer 262 km in de stad en een gecombineerde actieradius van 200 km (volgens de WLTP-testmethode). Uiteraard varieert de reële actieradius naargelang de uitvoering, uw rijstijl, de topografie, de verkeersomstandigheden,….

Op de vraag “is elektrisch rijden goedkoper dan het gebruiken van benzine?” moet er een zekere nuance aan de dag worden gelegd. Elektriciteit als brandstof is goedkoper dan diesel of benzine, maar voor elektrische auto’s heeft u echter een stroombron of een wallbox nodig thuis, wat betekent dat hierin moet worden geïnvesteerd. Het is belangrijk dat u dit mee overweegt in uw definitieve keuze.

ELEKTRISCHE AUTO OF BENZINE?

Daar is moeilijk een sluitend antwoord op te geven en zal verschillen per persoon. Afstand, rijstijl, topografie, verkeersomstandigheden en uw omgeving zijn elementen waarmee u rekening moet houden bij het kiezen van een model. In het geval van een 100% elektrische auto is het ook cruciaal om rekening te houden met de bijkomende investeringen die u moet doen.

Voor welk model u ook belangstelling hebt, wij raden altijd aan om eerst een proefrit te maken op uw gebruikelijke route om zo een duidelijk beeld te krijgen van wat uw behoeften zijn.